پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

پرس ها، غول های پرفشار صنعت و نکات ایمنی در کار با انها

پرس ها، ماشین های قدرتمندی هستند که با اعمال فشار بدون ضربه بر روی قطعات فلزی، وظایف متعددی از قبیل خمکاری، صاف کردن، پرسکاری، تزریق و کشش صفحات فلزی را به انجام می رسانند. از دیگر کاربردهای این غول های پرفشار صنعتی، می توان به جوشکاری قطعات در فشارهای بالا اشاره کرد.




ایمنی در قلب کار با پرس ها

با توجه به ماهیت قدرتمند و پویای پرس ها، رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با آنها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در ادامه به برخی از این نکات کلیدی اشاره می کنیم:


1. بازرسی و آزمایش روزانه

همانند هر ماشین قدرتمند دیگری، آغاز هر روز کاری با پرس ها باید با بازرسی و آزمایش دقیق آنها همراه باشد تا از سلامت و عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.


2. حفاظ گذاری اجزای متحرک

چرخ دنده ها، فلکه ها، تسمه ها و چرخ های طیار به عنوان اجزای متحرک پرس ها، باید به طور کامل حفاظ گذاری شوند تا از بروز حوادث ناگوار برای کاربر جلوگیری شود.


3. سیستم های ضد ضربه و تک ضربه ای

پرس ها باید به سیستم های ایمنی مجهز باشند که از به کار افتادن ناگهانی آنها جلوگیری کند. سیستم های تک ضربه ای نقشی اساسی در حفاظت از کارگران ایفا می کنند و از طرفی، دستگاه های ضدضربه نیز برای جلوگیری از خرابی خود پرس در مواقع بروز مشکل، مورد استفاده قرار می گیرد.


 

 


4. تغذیه و تخلیه ایمن قطعات

تغذیه و تخلیه اتوماتیک قطعات کار در پرس ها باید با حفاظ گذاری کامل قسمت کشویی انجام شود تا از ورود دست کارگر به منطقه خطر جلوگیری شود. کورس کشویی نیز باید به 10 تا 8 میلی متر محدود شود.


5. صفحات حفاظتی ثابت

نصب صفحات حفاظتی ثابت که جلوی کار را به طور کامل می پوشاند، از ورود دست کارگر به منطقه خطر و بروز حوادث ناگوار جلوگیری می کند.


6. حفاظ های رد کننده

استفاده از حفاظ های رد کننده، به گونه ای که اهرم متحرک متصل به تسمه، همزمان با پایین آمدن تسمه، سنبه را نیز به پایین بیاورد، راهکار ایمنی دیگری برای پرس ها محسوب می شود. این نوع حفاظ، برای پرس های با سرعت متوسط مناسب است، اما در سرعت های بالا، ضربه ی شدیدی به دست وارد می کند.




با رعایت این نکات کلیدی، می توان از خطرات احتمالی کار با پرس ها تا حد زیادی کاسته و محیط کاری امن و پرثمر را برای کارگران فراهم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد