پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

چگونه لباس‌های در حال سوختن را خاموش کنیم و چه نکاتی را توجه کنیم؟


لباس‌های در حال سوختن می‌توانند منجر به آسیب‌های جدی و حتی مرگ شوند. برای جلوگیری از این خطر، باید بدانیم که چگونه با این وضعیت برخورد کنیم و چه اقداماتی را انجام دهیم. در این مقاله، ما به شما سه مرحله زندگی‌نجات را آموزش می‌دهیم که در صورت سوختن لباس‌ها باید انجام دهید. همچنین، به شما چند نکته ایمنی در مورد انتخاب و مراقبت از لباس‌ها می‌گوییم.




 سه مرحله زندگی‌نجات: توقف، افتادن و چرخیدن


اگر لباس‌های شما یا کسی دیگری آتش بگیرد، باید به سرعت عکس‌العمل نشان دهید و این سه مرحله را انجام دهید:


1- توقف

 دویدن یا تکان دادن دست‌ها را نکنید. این حرکات باعث می‌شود که شعله‌ها بیشتر شوند و آسیب‌ها شدیدتر. در حالی که ممکن است بخواهید به سمت آب یا کمک برید، باید این تمایل را کنترل کنید و در همان جایی که هستید توقف کنید.


2- افتادن

به زمین بیفتید و صورت‌تان را با دست‌هایتان بپوشانید. به صورت خیز بر روی زمین بخوابید و پاهایتان را راست کنید تا بیشترین قسمت بدن‌تان با زمین تماس داشته باشد و شعله‌ها خفه شوند. پوشاندن صورت باعث می‌شود که چشم‌ها و پوست حساس صورت و راه‌های تنفسی از آتش محافظت شوند.


  


3- چرخیدن

سعی کنید با چرخیدن روی زمین شعله‌ها را خاموش کنید. به قسمتی از بدن‌تان که دارد می‌سوزد توجه کنید و روی آن قسمت چرخیدن را تمرکز کنید. معمولاً شما انتخابی در مورد جایی که می‌چرخید ندارید، چون این بستگی به مرحله \"توقف\" دارد. اگر امکان دارد، بهتر است که به سمت یک فرش یا ماده ضخیم و غیر قابل اشتعال (مثل پارچه چادر) بچرخید تا به خاموش کردن شعله‌ها کمک کند. اگر چنین چیزی در دسترس است، ممکن است سعی کنید به آن برسید و از آن برای خاموش کردن شعله‌ها استفاده کنید. روی یک پتو، ملحفه یا پلاستیک نچرخید چون ممکن است این مواد را نیز آتش بزنید. انتقال شعله‌ها به یک ماده دیگر که سپس دور بدن‌تان می‌پیچد، ایده بدی است. در این صورت، قبل از توقف و افتادن، یک قدم عقب بردارید.


دیگران می‌توانند به شما در خاموش کردن شعله‌ها با زدن آتش با دست‌ها یا مواد دیگر کمک کنند. اگر آب یا  کپسول آتش‌نشانی در دسترس است، از آن برای خاموش کردن آتش استفاده کنید. به محض اینکه آتش خاموش شد، قسمت سوخته را خنک کنید و درمان کنید. برای هرگونه سوختگی که ناشی از سوختن لباس‌ها است، به سازمان اتش نشانی زنگ بزنید.




 چند نکته ایمنی در مورد انتخاب و مراقبت از لباس‌ها


برای پیشگیری از سوختن لباس‌ها، باید در انتخاب و مراقبت از آن‌ها دقت کنیم. در اینجا چند نکته را به شما می‌گوییم:
- در خرید لباس‌ها، به محتوای الیاف و ساختار پارچه از نظر ایمنی توجه کنید. سعی کنید پارچه‌هایی مانند 100 درصد پلی‌استر، نایلون، پشم و ابریشم را بخرید که سخت اشتعال پذیرند و میل به خاموش شدن دارند. از پارچه‌هایی که حاوی پنبه، ترکیبات پنبه و پلی‌استر، ریون و اکریلیک هستند، دوری کنید. این پارچه‌ها نسبتاً آسان اشتعال پذیرند و به سرعت می‌سوزند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد