پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

روش‌های فوری بر طرف کردن لکه از روی سنگ


اگر سنگ شما آسیب دیده است و به دنبال راهکار ترمیم آن هستید، این صفحه برای شماست. در اینجا، روش‌های فوری بر طرف کردن لکه از روی سنگ بسته به نوع سنگ توضیح داده شده‌اند.

برای شناسایی نوع لکه روی سنگ، ابتدا باید بفهمید که لکه جزو کدام دسته است. لکه‌های روی سنگ دو نوع هستند:

1. لکه‌های فیزیکی: وقتی چیزی روی سنگ ریخته شده و به آن چسبیده و وارد منافذ ریز سنگ شده ولی خود سنگ را خراب نکرده باشد. این لکه فیزیکی است، به این معنا که هنگام شستشوی سنگ، رنگ سنگ تغییر نمی‌کند و سنگ همچنان سالم باقی می‌ماند.

توجه: هرگز از کاردک برای پاک کردن لکه از سنگ استفاده نکنید، که در ادامه علت آن توضیح داده شده است.

می‌توانید این نوع لکه‌ها را با استفاده از روش‌های خاص و شستشوی مناسب از بین ببرید. یک کفساب ماهر می‌تواند حتی لکه‌های سختی مثل لک سیمان و دوغاب را از روی سنگ پاک کند.

پاک‌کردن لکه‌های چسبیده روی سنگ گرانیت، که در آشپزخانه‌ها بسیار استفاده می‌شود، بسیار ساده است. با شرطی که بلافاصله پس از ریختن مواد روی آن، آن را با آب گرم و دستمال پاک کنید.

اگر لکه‌های قدیمی پاک نشدند، از سرکه یا شوینده‌های اسیدی یا سفیدکننده‌ها استفاده نکنید. این مواد ممکن است به نظر ابتدا لکه را پاک کنند، اما با گذر زمان، لایه روی سنگ را از بین ببرند و زیبایی سنگ گرانیت را به خطر بیندازند و آن را کدر کنند. همچنین، از جوش شرین، نوشابه و پاک‌کننده‌های اسیدی برای پاک‌کردن لکه‌های فیزیکی روی سنگ گرانیت هرگز استفاده نکنید.


در پاک کردن لکه‌های فیزیکی، دو خطا بسیار خطرناک وجود دارد. ابتدا از استفاده از شوینده‌های قوی و سفیدکننده‌ها و جرم گیرها خودداری کنید؛ زیرا این مواد ممکن است به سنگ خسارت برسانند و لکه‌های دائمی ایجاد کنند. همچنین، از تیغ یا اشیاء تیز مثل چاقو پرهیز کنید؛ چرا که این اقدام می‌تواند به سنگ خطورات ایجاد کرده و لحظه‌ای نباشد که در آینده با جمع شدن گرد و خاک، پاکسازی آن غیرممکن شود.



لکه‌های شیمیایی دسته دوم
موادی همچون شوینده‌های اسیدی یا تمیزکننده‌های قوی، که با جنس سنگ شما سازگاری ندارند، ممکن است به سنگ آسیب برسانند و شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد کنند.


چگونه متوجه شویم که سنگ تغییر شیمیایی داده است؟
اگر پس از شستشو با یک ماده جدید، سنگ ویژگی‌های زیر را نشان دهد:

1. مات شدن سنگ
2. حضور لکه‌ها یا رد مواد بر روی بخشی از سنگ
3. تغییر در جنس سنگ به نحوی که صاف و یکدست نباشد
4. تیرگی سنگ پس از چند روز و مشکل در تمیز شدن آن

در صورت وجود یک یا چند مورد از موارد فوق، نشانگر تغییر شیمیایی سنگ است. با هیچ ماده‌ی شوینده‌ای نمی‌توان این تغییرات را به حالت اولیه بازگرداند، اما با کفسابی مشکل قابل حل است.


چگونه کفسابی می‌تواند سنگ آسیب دیده را به حالت قبل بازگرداند؟
هنگامی که سنگ آسیب می‌بیند و شکلی ناهموار به خود می‌گیرد، دستگاه کفسابی با استفاده از روش خاصی، سنگ را سمباده کشیده و قسمت‌های آسیب‌دیده را از سنگ جدا می‌کند. این عمل باعث سابیده شدن یک لایه نازک از روی سنگ می‌شود. کفساب این فرآیند را بر روی تمام سطح اتاق انجام داده و زمین سنگی جدید، که زیر لایه قبلی بوده، به وجود می‌آید. نتیجه این کار علاوه بر حذف لکه‌ها، شامل داشتن سنگ‌های نو و صیقلی می‌شود.


نتیجه گیری
برای حذف لکه‌های سنگ، هرگز از موادی که اطمینان ندارید که با جنس سنگ شما سازگار هستند، استفاده نکنید. ممکن است یک ماده بر روی سنگ مرمر به خوبی عمل کند، اما اگر همان ماده را برای سنگ گرانیت استفاده کنید، ممکن است لکه‌های دائمی ایجاد شود.

در صورت ایجاد لکه‌هایی که نمی‌توانید آنها را پاک کنید، نگران نباشید؛ یک کفسابی تخصصی قادر است حتی لکه‌های عمیق و سخت را بسابد و سنگ جدید را جایگزین کند. برای این خدمات، می‌توانید به *مرکز کفسابی صدفساب (مغانلو)*، بزرگترین مرکز کفسابی ایران، اعتماد کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد