پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

پست کده

برسی مطالب مختلف از گوشه به گوشه جهان!

رفع لکه سوختگی فرش

موکت‌ها از عناصر اصلی و محبوب دکوراسیون به شمار می‌روند و به دلیل تنوع بالایی که از لحاظ جنس، طرح، رنگ و... دارند، جزو رایج‌ترین زیراندازها محسوب می‌شوند. به علت استفاده مداوم، موکت‌ها در معرض مشکلاتی مانند کثیفی، پارگی، سوختگی و... قرار می‌گیرند و نیازمند نظافت و مراقبت ویژه‌ای هستند. یکی از مشکلات متداول برای موکت‌ها، سوختگی ناشی از مواردی چون سیگار، کبریت، اتو و قابلمه است. در صورت شدت کم سوختگی، می‌توان با روش‌های مختلف آن را ترمیم کرد.




لکه سوختگی موکت با سیگار | شرکت زت کارپت



روش‌های مناسب برای ترمیم موکت سوخته

موکت‌ها با توجه به جنس، رنگ، طرح و نحوه تولید به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که این عوامل بر نوع سوختگی نیز تأثیرگذارند. از رایج‌ترین دلایل سوختگی موکت می‌توان به سوختگی با اتو لباس، زغال، اجسام داغ مثل قابلمه، شمع، سیگار و مواد اسیدی اشاره کرد. برای کسانی که امکان تعویض موکت را ندارند، ترمیم بخش‌های سوخته توسط متخصصان یا شرکت‌های قالیشویی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مهم‌ترین روش‌های ترمیم سوختگی عبارتند از:


از بین بردن لکه سوختگی موکت


ترمیم سوختگی موکت با سیگار

برای از بین بردن سوختگی ناشی از خاکستر سیگار، می‌توان از کاغذ سمباده استفاده کرد و به آرامی قسمت‌های سوخته را سمباده زد تا پرزهای سوخته جدا شوند. در صورت شدت سوختگی، می‌توان از قیچی استفاده کرد. بعد از سمباده کشیدن، باید موکت را در جهت خواب جارو کرد تا جای سوختگی به طور کامل از بین برود.


ترمیم سوختگی موکت با زغال

سوختگی ناشی از زغال مشابه سوختگی سیگار است، اما ممکن است مساحت بیشتری داشته باشد. برای ترمیم، ابتدا باید پرزهای سوخته را با قیچی جدا کرد و سپس محل سوختگی را با سمباده آرام سمباده زد. در نهایت، محل سوختگی را جارو کرده و با شامپو فرش شستشو داد.


ترمیم سوختگی موکت ناشی از اتو

قرار دادن اتوی داغ روی موکت می‌تواند سوختگی ایجاد کند. در صورت کم بودن عمق سوختگی، می‌توان از پیاز برای برطرف کردن آن استفاده کرد. با مالیدن نیمه پیاز بر روی لکه سوختگی، اثر سوختگی کاهش می‌یابد.


برطرف کردن لکه سوختگی موکت با شمع

برای ترمیم سوختگی ناشی از شمع، ابتدا باید موم شمع را با قاشق جمع کرده و سپس با اتوی گرم و پارچه سفید محل سوختگی را اتو کرد تا مواد باقی‌مانده جدا شوند. سپس با مواد شوینده مناسب موکت را شستشو داده و جارو کرد.


برطرف کردن سوختگی موکت با قابلمه

در صورت قرار دادن قابلمه داغ روی موکت، لکه‌های سوختگی مشابه سوختگی اتو ایجاد می‌شود. می‌توان از پیاز یا چند تکه یخ برای کاهش زردی و تغییر رنگ استفاده کرد و در نهایت محل لکه را شانه کرد.



 

 


ترمیم سوختگی‌های عمیق موکت

برای ترمیم سوختگی‌های عمیق، محل سوختگی را برش داده و تکه‌ای از موکت را جایگزین آن کرد. با استفاده از چسب سیمان، تکه جدید را از پشت موکت چسباند و پس از خشک شدن، پرزها را با شانه ترکیب کرد تا بریدگی مشخص نباشد. همچنین، می‌توان از ترکیب آب اکسیژنه و آب برای برطرف کردن لکه‌های زرد استفاده کرد.


بیشتر بخوانید : لکه گیری فرش - روش های موقر حذف لکه


لکه سوختگی موکت با اتو | شرکت زت کاپت



نکات مهم در ترمیم سوختگی موکت

  1. ابتدا نوع و عمق سوختگی را مشخص کنید.
  2. افراد غیرمتخصص نباید اقدام به ترمیم کنند.
  3. از شوینده‌های مناسب استفاده کنید تا موکت تغییر رنگ ندهد.
  4. به نوع و جنس موکت توجه کنید.
  5. از ابزارهای مناسب برای ترمیم استفاده کنید تا آسیب بیشتری وارد نشود.


جمع‌بندی نهایی

سوختگی موکت یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند دلایل مختلفی همچون زغال، شمع، سیگار، اتو و اجسام داغ داشته باشد. برای ترمیم هر کدام از این سوختگی‌ها باید به نکات مختلفی توجه کرده و از ابزارهای مناسبی استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد